Οι 3 βασικοί σωματότυποι

Bynutristeps.gr

Οι 3 βασικοί σωματότυποι

H κλινική διαιτολόγος-διατροφολόγος Φανή Πρεβέντη μας αναλύει τους τρεις βασικούς σωματότυπους προτείνονοντάς τη δίαιτα που ταιριάζει στον κάθε έναν από αυτούς.

Η εικόνα του σώματος, σύμφωνα με την Φανή Πρεβέντη, κλινική διαιτολόγο-διατροφολόγο, είναι πολύ σημαντική για την υγεία και την ψυχολογία του ατόμου. Αυτό το ενδιαφέρον για την εικόνα όμως στις μέρες μας έχει αποκτήσει αρνητική χροιά, ενώ επιπλέον δημιούργησε ορισμένα λάθος πρότυπα. Γιατί λάθος; Γιατί απλά δεν γίνεται να είμαστε όλοι ίδιοι.

Για αυτό το λόγο πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη το σωματότυπο που κληρονομήσαμε από τους προγόνους μας και σύμφωνα με αυτό πρέπει να να είναι και οι αξιώσεις μας ως προς την εικόνα για το σώμα μας.

Ειδικότερα, η Φανή Πρεβέντη αναφέρει χαρακτηριστικά ότι υπάρχουν 3 βασικοί σωματότυποι: ο μεσομορφισμός, ο ενδομορφισμός και ο εκτομορφισμός. Ανάλογα λοιπόν με τον σωματότυπο που διαθέτει ο καθένας καθορίζεται και η δίαιτα που πρέπει να ακολουθεί.

Συγκεκριμένα, εδώ θα μιλήσουμε για τον σωματότυπο «Μεσομορφισμός». Πρόκειται για σώματα αθλητικά, συμπαγή και δυνατά με συμμετρικές αναλογίες που βλέπουν πολύ γρήγορα και ορατά αποτελέσματα με τη γυμναστική.

Οι άνθρωποι που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία, τονίζει η Φανή Πρεβέντη, δεν χρειάζεται να ανησυχούν ιδιαίτερα για το βάρος τους. Μπορούν να πάρουν αλλά και χάσουν βάρος εξίσου εύκολα. Όταν παίρνουν μάλιστα βάρος, αυτό κατανέμεται ομοιόμορφα στο σώμα τους. Το ίδιο συμβαίνει και κατά την απώλεια βάρους, όπου το βάρος χάνεται ομοιόμορφα. Για αυτό το λόγο μία ισορροπημένη διατροφή πλούσια σε φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, ψάρια και ελαιόλαδο θα τους βοηθήσει να διατηρούν την υγιή σιλουέτα τους σε μόνιμη βάση.

Ενδομορφισμός:

  1. Σώματα που διαθέτουν ανεπτυγμένο μυϊκό σύστημα.
  2. Αποθηκεύουν αρκετό λίπος.
  3. Διαθέτουν πιο στρογγυλεμένες σιλουέτες, ιδιαίτερα στην κοιλιακή χώρα και τους γοφούς.

Οι άνθρωποι που ανήκουν σε αυτή την κατηγορία είναι συχνά μεγαλόσωμοι χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι απαραίτητα υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα ατόμων με αυτό τον σωματότυπο είναι η Opra Winfrey και η Marilyn Monroe. Επειδή τα άτομα αυτά έχουν προδιάθεση να αποθηκεύουν λίπος, αυξάνουν εύκολα το βάρος τους. Γι αυτό το λόγο θα πρέπει να είναι πολύ τυπικά στη δίαιτα που ακολουθούν αφού και ένα παραστράτημα… κοστίζει.

Η δίαιτά τους θα πρέπει να ακολουθεί τα πρότυπα της Μεσογειακής διατροφής και να αποφεύγονται τα ζωικά λιπαρά, τα τηγανητά, τα «βαριά» γλυκίσματα με πολύ σιρόπι, την κρέμα γάλακτος ή το βούτυρο.

Τα ενδόμορφα άτομα πρέπει να αποφεύγουν τις δίαιτες εξπρές. Λόγω της τάσης τους να αποθηκεύουν λίπος κατά τη διάρκεια μίας δίαιτας εξπρές χάνουν υγρά και μυϊκή μάζα αλλά ελάχιστο λίπος. Για αυτό το λόγο όταν τα άτομα αυτά επιθυμούν να χάσουν βάρος είναι απαραίτητο να ασκούνται.

Η ενδεδειγμένη άσκηση για αυτά τα άτομα είναι η αερόβια άσκηση που αυξάνει το μεταβολισμό τους, το κολύμπι, το τρέξιμο, το jogging, ο χορός, aerobic και γενικά όποιο είδος άσκησης νιώθουν να ανεβάζει τους παλμούς της καρδιάς τους. Δεν πρέπει όμως να παραμελούνται οι ασκήσεις για μυϊκή ενδυνάμωση δεδομένου ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των καύσεων γίνεται στους μυς. Όσο περισσότερο ενδυναμώνεται το μυϊκό σύστημα, τόσο αυξάνεται ο μεταβολισμός.

Εκτομορφισμός:

  1. Σώματα αδύνατα, με στενό στήθος, μακρύ λαιμό και χωρίς καμπύλες.
  2. Ιδανικά για αγωνίσματα που απαιτούν χαμηλό βάρος.

Αυτά τα άτομα έχουν πολύ γρήγορο μεταβολισμό και τείνουν να είναι πολύ αδύνατα αφού αδυνατίζουν πολύ εύκολα και αυξάνουν το βάρος του πολύ δύσκολα. Είναι πολύ δύσκολο ένα άτομο, γυναίκα ή άνδρας, με αυτό το σωματότυπο να αυξήσει το μυϊκό του όγκο. Για το λόγο αυτό υπάρχει κίνδυνος τα άτομα αυτά να είναι ελλιποβαρή. Η δίαιτα που ακολουθούν αυτά τα άτομα πρέπει να είναι πλούσια σε ενέργεια και καλά λιπαρά οξέα όπως το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, το ταχίνι και τα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, η σαρδέλα και το σκουμπρί. Το μυστικό στη διατροφή αυτών των ατόμων είναι τα συχνά γεύματα. Ένα εκτόμορφο άτομο πρέπει να κάνει 3 βασικά γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό) και 2-3 σνακ (δεκατιανό, απογευματινό, βραδινό-προ του ύπνου). Το πρόγραμμα άσκησης των ατόμων αυτών πρέπει να περιέχει ασκήσεις ενδυνάμωσης, ενώ το αερόβιο κομμάτι πρέπει να περιορίζεται αφού αυξάνει τον ήδη «γρήγορο» μεταβολισμό.

Ενδοεκτομορφισμός και Εκτοενδομορφισμός

Πιθανόν είναι να συναντήσουμε συνδυασμό σωματοτύπων όπως ο ενδοεκτομορφισμός (η σιλουέτα «αχλάδι» στενό στέρνο και άνω κορμό και τάση για συσσώρευση λίπους στους γλουτούς και τους μηρούς) και ο εκτοενδομορφισμός (η σιλουέτα «μήλο» με τη συσσώρευση λίπους στην κοιλιακή χώρα και τα πολύ αδύνατα κάτω άκρα). Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο σωματότυπος είναι γενετικά προκαθορισμένος και εξαρτάται από την κατασκευή του σκελετικού συστήματος και τη δομή του μυϊκού συστήματος στον καθένα.

Το μέγεθος των ώμων και της λεκάνης δεν πρόκειται να αλλάξει όση άσκηση και αν κάνει κανείς. Σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα σωματότυπου η δίαιτα που ακολουθεί κανείς πρέπει να είναι ποιοτική και να προφυλάσσει τον οργανισμό από χρόνιες και εκφυλιστικές νόσους όπως η οστεοπόρωση, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, η υπέρταση και ορισμένες μορφές καρκίνου που αφορούν όλους.

Όποιος και αν είναι ο σωματότυπός σας, φροντίστε το σώμα σας και αγαπήστε το. Αυτό που φαίνεται μειονέκτημα μπορεί να μετατραπεί στο πιο δυνατό σημείο που προβάλει τη διαφορετικότητά και την προσωπική ομορφιά του καθένα.